Как да разберем, че имаме липса на магнезий

Как да разберем, че имаме липса на магнезий

Магнезият е основен минерал, който играе ключова роля в над 300 метаболитни реакции в организма. Той участва в производството на енергия, здравето на костите и регулирането на кръвното налягане. Магнезият също така спомага за поддържането на нормалната функция на нервите и мускулите, като активира ензимите и стабилизира клетъчните мембрани.

Недостигът на магнезий може да доведе до различни здравословни проблеми, включително мигрена, сърдечна аритмия, мускулни крампи и други мускулни болки, умора и ниски нива на енергия.

Причина за загуба на магнезий

  • Магнезият е един от тези минерали, които могат да бъдат загубени по време на физическо натоварване. Не става въпрос обаче за каквото и да е физическо натоварване – става въпрос за интензивно физическо натоварване като бягане или колоездене. Причината, поради която магнезият се губи по време на интензивни физически упражнения, е, че сърцето се нуждае от повече енергия, за да изпомпва кръвта в цялото тяло, което изисква повече кислород. По време на интензивна активност мускулите ви се нуждаят от допълнителен кислород, за да работят оптимално, така че произвеждат повече млечна киселина – която се образува от лактатните йони (H+), получени от мускулния метаболизъм. Повишените нива на млечна киселина увеличават изискванията към сърцето и предизвикват по-голям приток на кръв в мускулите, което ги прави още по-натоварващи за сърцето от нормалните сърдечносъдови упражнения.
  • Дефицитът на магнезий е сравнително често срещано състояние, което може да засегне както млади, така и стари хора. Дефицитът на магнезий най-често се дължи на неправилно хранене или недостатъчен прием на богати на магнезий храни. Ако обаче сте веган или вегетарианец и не консумирате животински продукти като месо или риба, може да се наложи да приемате хранителна добавка, за да си набавите достатъчно магнезий в храната.
  • Загубата на магнезий в тялото може да възникне при някои заболяванания, което причинява загуба на магнезий от организма. Някои примери включват сърдечна недостатъчност и диабет.

Свойства на минералът магнезий

  • Магнезият помага за регулиране на нивото на кръвната захар, като подпомага контрола върху секрецията на инсулин и усвояването на глюкозата в клетките.
  • Спомага за активирането на ензими, които помагат за изгарянето на мазнини и изграждането на мускули.
  • Магнезият също така помага за поддържане на енергийните нива.
  • Спомага за регулиране на кръвното налягане.
  • Подпомага метаболитните процеси в организма.
  • Важен минерал за здравето на костите
  • Подпомага правилното функциониране на стотици ензими.

Рискови групи, застрашени от липса на магнезий

  • Хората, които не могат да усвояват магнезий чрез храната си.
  • Тези, които са на нискокалорична диета.
  • Тези, които не консумират достатъчно храни, които съдържат магнезий.
  • Хора с хранителни разстройства като анорексия, булимия, разстройство с преяждане.
  • Хора с лоша бъбречна функция
  • Професионални атлети и хора с голямо физическо натоварване
  • Хора подложени на стреси голямо умствено натоварване
  • Бременни и кърмещи жени

Ако сте изложени на риск от магнезиев дефицит поради здравословно състояние, посъветвайте се с Вашия лекар да Ви направи кръвен тест, който да измери нивата на магнезий. Вашият лекар може да препоръча допълнителен тест, наречен 24-часово събиране на урина, за да се види колко магнезий всъщност се отделя от бъбреците Ви.

С кои храни можем да избегнем липса на магнезий ?

Храните, богати на магнезий, включват:

  • Зърнени храни, като овес и ечемик
  • Кисело мляко и други млечни продукти
  • Зелени зеленчуци (като спанак и кейл)
  • Горски плодове (особено боровинки)
  • Зеленчуци, приготвени с чесън или лук
  • Кафяв ориз
  • Бадеми
  • Кашу
  • Фъстъци
  • Пълнозърнести храни като овесени ядки и пълнозърнест хляб

Ако имате медицинско състояние, което причинява магнезиев дефицит, посъветвайте се с Вашия лекар дали препоръчва да приемате перорална добавка. В аптеките и магазините за здравословни храни се предлагат много различни видове магнезиеви добавки.

До какво води липсата на магнезий?

  • Липсата на магнезий може да доведе до сърдечносъдови заболявания, високо кръвно налягане, запек, камъни в бъбреците и остеопороза. Магнезият е необходим за поддържането на здрави кости. Той помага да се предотврати отлагането на калций в меките тъкани, като например в артериите и артериолите, което води до атеросклероза (втвърдяване на артериите).
  • Недостигът на магнезий може да причини и ниско кръвно налягане. Когато имате недостиг на магнезий, организмът ви се опитва да го компенсира, като задържа повече течности. Това състояние се нарича хипонатриемия. Ниското кръвно налягане може да бъде животозастрашаващо, ако имате диабет или друго заболяване, което причинява ниско кръвно налягане. Кръвното налягане е критичен показател за риска от сърдечни заболявания; ако кръвното ви налягане е твърде високо или твърде ниско, време е да се прегледате при вашия лекар!
  • Ниските нива на магнезий могат да доведат до умора, мускулна слабост, спазми, тревожност и депресия.
  • Недостигът на магнезий може също така да увеличи риска от сърдечни заболявания.
  • Възможно е да не можете да се радвате на силни кости и зъби, ако не получавате достатъчно магнезий. Липсата на магнезий също така увеличава риска от образуване на камъни в бъбреците.
  • Възможно е да не можете да постигнете върхови физически постижения, ако нямате достатъчно магнезий в организма си. Липсата на магнезий може да доведе до мускулни крампи по време на тренировка и дори до умора по време на тренировъчните сесии.
  • Магнезият играе важна роля в поддържането на регулацията на кръвната ви захар. Когато имате недостиг на този минерал, за тялото ви е по-трудно да регулира правилно нивата на кръвната захар поради инсулинова резистентност или ниска способност за отделяне на инсулин; това прави по-вероятно да имате диабет тип 2 или симптоми на преддиабет, като повишен глад и увеличаване на теглото в областта на корема (абдоминално затлъстяване).
  • Други последствия от липсата на достатъчно магнезий в тялото са гадене, главоболие, тревожност, сърцебиене, депресия.

Ако имате оплаквания, подобни на посочените по-горе, не отлагайте посещението при лекар. Защото в случай, че не си набавяте достатъчно магнезий от храната или от мултивитамините/добавките, е време да вземете мерки!  Не случайно експертите определят магнезия като един от най-важните минерали.

Leave a Reply

Your email address will not be published.